Saturday 24 December 2016

Perak Specialty Review : Mee Udang & Mee Ketam, Kuala Kurau

Kepada peminat tegar Mee Udang atau Mee Ketam, korg patut cuba Mee Udang atau Mee Ketam yang ada kt Kuala Kurau, Perak. Banyak orang sebut2 yang Kuala Kurau ada kedai Mee Udang yang lazat. So, kitorang pon memulakan food hunting kitorang untuk mencarik Mee Udang atau Mee Ketam yang di kabor-kabor kan tu..

 
Jarak kedai yang kitorang tanya-tanya kt Penduduk Bagan Serai ni lebih kurang 15KM dari Bandar Bagan Serai ke Pekan Kuala Kurau. Bila dh tiba di Pekan Kuala Kurau, lajak kan lagi kehadapan sehingga jumpa Kedai Sate Mamu kt sebelah kiri.. Bila dh jumpa kedai Sate Mamu ni, dalam lingkungan 200 - 300 meter akan ada satu jambatan kecil.. Lepas jambatan kecil tu ada satu lorong di sebelah kiri untuk menuju ke kedai Mee Udang ni..

Tapi kalau susah sangat.... Hmm... WAZE je la... Carik Gerai Parit Tiga Puluh... Haa... Senang sikit kan.. Huhuhu..


 
Situasi di kedai mee udang yang penuh dengan penduduk setempat..

 
Amik gambar kt depan gerai dulu...

Jom kita tengok sekeliling Gerai ni plak... Ape yg ade....


      
Ada ketam fresh, air kosong percuma, dan bot-bot nelayan... Hmm.. Ni dh kira makan tepi sungai dh ni...

Bila dah puas tengok sekeliling, dh order nk mkn ape, jom kita tunggu... Tunggu pon xlama sangat... Dalam masa 5 minit dh dapat dh makanan yang diodernyerr...


      
Pergh... Tengok dier nyer ketam ngan udang... Meleleh weiiiii~~~

Ape yang best tentang Mee Udang special ni? 1st skali adalah udangnyer yang besar-besar gabak... Dan jumlah udang yang terkandung dalam setiap hidangan... Kalau amik biasa, jumlah udang hanya 3 ekor (dan udangnya agak kecil) tapi kalau special udangnya 5 ekor (dan besar-besar).. Nk taw besar mana udang nyer?


 
Besar ni haaaa~~ Alahai...

Untuk pengetahuan korg, Mee Udang ni memang sedap. Kuah dia kaya dengan rasa ubi keledek dan sangat pekat.. Xberapa pedas dan sesuai untuk yang xtahan dengan makanan yang pedas.. Saya siap mintak mee lebih lagi sbb mmg dh sedap gilerrr...

So, berapa pulak harga untuk Menu kt sini? Dan apakah menu-menu yang ada kt kedai ni? Jom kita lihat gambar kt bawah ni..


 
Harga memang berbaloi dengan kelazatan masakan diorg.. Kitorg xkisah asalkan sedap~~


Anda bagaimana pula? Dah mencuba?

No comments:

Post a Comment