Monday 19 December 2016

Krabi Review : Transportation

Kadang kala, kita selalu terfikir dan kira-kira untuk membawa duit yang secukupnya untuk ke Krabi. Cukup ke dengan 5,000 Bhat untuk jalan-jalan di Krabi ni? So, jom kita lihat samada cukup atau pon x.. Tapi, sebelum tu, saya akan share setiap jenis kenderaan yang kami naik sepanjang percutian ni..

 

Pertama sekali, perjalanan daripada Malaysia ke Krabi.. Kami menaiki Flight AirAsia daripada KLIA2 ke Krabi International Airport; mengambil masa lebih kurang sejam ke sejam suku.. Sekiranya nk bertolak melalui jalan darat pon boleh, tapi kalau dari KL lebih kurang 1000KM... Bengkok badan kalau camni...

      
Berjalan di dalam KLIA2 menuju ke Gate Pelepasan...

   
Menuju masok ke dalam kapal terbang...

   
Khas untuk Irfan yang second time naik kapal terbang & Izzat yg first time naik... Chak!

     
Kami amik pre-order food untuk makan tengah hari... Lapau~~ Jemput tengok jela ye?


1. Airport Teksi

Orait.. Setiba di Krabi Airport, kami mencari teksi untuk ke Pekan Ao Nang.. So, keluar je dari Gate Ketibaan, terus belok kanan... Kt sebelah kanan, akan ada sekumpulan stand teksi..

 
Sama je dengan setiap airport, cuma kena rajin carik jer..

 
Kereta Teksi kt sini.. Kereta Honda ok?? Dan drivernyer yang kacak gitu~~

  
Smileee~~~

2. Tuk Tuk

Saya xsure kenapa dipanggil tuk tuk... Mungkin ada maksudnya yang tersendiri dalam bahasa Thai... Tuk Tuk ni dimodify daripada motor menjadi sedemikian rupa... Huhuhu...

 
Comel kan?? Hahahaha...

 
Kitorang naik time malam.. Ada tut tut yang ada lampu.. Dari Ananta Burin ke Pekan Ao Nang.. Muat untuk 4 dewasa & 2 kanak-kanak...

3. Motorsikal

Di sini, motorsikal boleh disewa pada kedai-kedai yang tertentu. Motorsikal terdiri dari scooter dan lain-lain lagi.. Memang banyak kedai sewa motorsikal kt sini, so jangan risau... Motorsikal tetap akan ada... Huhuhu... Xde gambar sebab gambar dh hilang xtaw kemana dia pegi.. 

4. Van

Van kt sini bukan calang-calang van.. Kalau melalui travel agent, mmg akan dapat van yang semenggah hebatnya.. Van ni kitorang naik untuk ke Airport Krabi, hari yang terakhir kitorg kt Krabi ni... So, camne dengan gambaran dalam van ni?


     
Spacious dan sesuai untuk yang bawak banyak barang untuk balik.. Hehehe...


Orait.. Bila dh puas tengok gambar........ Masa untuk tengok harga plak... Adakah korang dh bersedia?? Ready.. Set... GO!!


Krabi Airport ke Ao Nang / Ao Nang ke Krabi Airport
Teksi (LIMO) = 500 Bhat / Trip
Van (Luxury) = 600 Bhat / Trip

Ananta Burin Resort ke Ao Nang / Ao Nang ke Ananta Burin Resort
Tuk Tuk = 100 ~ 120 Bhat / Trip (ikot orang yang bawak)

Mengelilingi Ao Nang
Motorsikal = 250 Bhat / Hari
Jalan Kaki = Priceless & Tercabut kaki


Kalau korg memang jenis yang suka berjalan-jalan, digalakkan untuk berjalan kaki... Boleh terbakar sikit lemak-lemak dalam badan tu.. Sbb agak xberbaloi untuk naik tut tut ataupon motorsikal kecuali korg memang xberapa suka jalan kaki..

Cuaca kt sini memang sesuai untuk berjalan kaki... It is up to you~~

No comments:

Post a Comment