Thursday 26 January 2017

Chicking vs KFC Review

Tak pernah la plak dengar nama Chicking ni, tapi first time terserempak kat Metro Point, Kajang.. Waktu hari opening punya la ramai orang beratur.. Mgkn sesuatu yang baru dan menarik yang diorg nk rasai, selain daripada KFC.. Tapi boleh ke Chicking ni mengatasi KFC? Boleh ke Chicking ni boleh kalahkan KFC? Jom kita tengok..

 
So, Chicking ni sebenarnyer berasal dari negara mana nih? Mengikut dari laman web rasmi, diorang ni ditubuhkan di United Arab Emirates dalam lingkungan tahun 2000.. Lama jugak la kan, tapi tahun 2016 baru masok Malaysia.. Well, not bad...

Ok, jom kita teruskan dengan aktiviti review mereview nih...


~ Chicking vs KFC - Harga ~
Memang tak dapat dinafikan harga kat chicking ni memang lebih mahal daripada KFC... Takdela mahal sangat sampai harga kat Wendy or Texas Chicken... Eh jap... Lebih kurang sama kot.. Susah sangat kita tengok jela menu dan harga dier kat bawah ni...

 

So, yang mana eh kita nak cuba?? Hmm... Ayam la... 


~ Chicking vs KFC - Set Ayam ~
Seperti KFC, Chicking ni ada menyediakan Set Ayam nyer yang tersendiri. So, camne la rupanyer set ayam dier ni? Adakah sama dengan set ayam KFC? Jom kita tengok kt bawah ni..


 

Ok, kalau kita tengok gambar kat atas tu, memang complete set sama dengan KFC. Ada 3 Ketul Ayam, Roti Bun, Coleslaw dan juga Mash Potato Chicking yang berharga RM 17.90... Huhuhu..


~ Chicking vs KFC - Roti Bun ~
Bila saya pegang je Roti Bun dier.... Pergh... Kering.. Kurang Lembut... Memang tak sama dengan roti bun KFC, walaupon dari zaman sebelum Roti Bun Butterscotch lagi..


 

Hmm... Ok, next...


~ Chicking vs KFC - Coleslaw ~
Coleslaw dier agak nipis dari coleslaw KFC.. Kalau Coleslaw KFC ni dipotong dalam bentuk cubic yang sekata (kadangkala tak pon), tapi coleslaw Chicking ni lebih halus dari tu..


 

Gambar zoom dekat.. Huhuhu... Sama sedap dengan KFC, so ok la...


~ Chicking vs KFC - Mashed Potato ~
Atau lebih dikenali sebagai kentang lenyek (Eh, awat plak ngade-ngade nak translate nih?), mashed potato Chicking ni lebih menarik sebenarnya dari KFC.. Nape saya cakap camtu? Sebab kuahnya menutupi mashed potato tu sendiri (banyak sangat kuahnyer). 


 

Tuuu dia... Langsung tak nampak kentang dier... Hahahaha..


~ Chicking vs KFC - Ayam (Luaran) ~
Berbeza dengan Hot & Spicy KFC, Luaran Ayam Chicking yang pedas ni nampak lebih menarik, kemungkinan penggunaan tepung yang menyebabkan berdapat lapisan kekuningan disekelilingnya.


 

Apa yang membezakan setiap ayam kat restaurant-restaurant fast food ni sememangnyer tepung yang diorg gunakan, ye dak?


~ Chicking vs KFC - Ayam (Dalaman) ~
Sebenarnya takde pon banyak beza antara ayam-ayam kat restaurant fast food ni.. Semuanya dimasak dengan sempurna, dimana timing untuk setiap hidangan tu dah memang ada S.O.P yang tersendiri.. Tapi, jujur saya cakap yang ayam Chicking ni lebih sedap sebab rempahnya diperap dan masuk ke bahagian daging..


 

Ehh.. Tak masak ke daging tu?? Sebenarnya tu adalah rempah cili yang telah diserap ke dalam daging..


~ Chicking vs KFC - Kesimpulan ~
Ayam Chicking memang sedap, penuh dengan rempah, cuma agak mahal untuk rakyat marhain macam saya ni untuk nak makan tiap-tiap hari. Apa pula pendapat anda dengan Ayam Chicking ni? Sampai sini saja~~

2 comments: